Η εισαγωγή του μαθήματος
Τα podcasts έχουν γίνει ιδιαιτέρως δημοφιλή τα τελευταία χρόνια. Γιατί να μην ξεκινήσεις κι εσύ το δικό σου; Πόσο εύκολο είναι και τι θα χρειαστείς για να το κάνεις;
Ας ξεκινήσουμε από τα πολύ βασικά: τι είναι το "podcast"; Και γιατί να θέλεις να δημιουργήσεις το δικό σου;
Σκέψου τα podcast επεισόδια ως φωνητικά άρθρα. Με απλά λόγια, τα podcast είναι αρχεία ήχου που διανέμονται μέσα από κανάλια για να μοιράζεται ο δημιουργός με τους ακροατές του μοναδικές ιστορίες, συμβουλές, απόψεις και συμβουλές πάνω σε θέματα που τους ενδιαφέρουν. Μέσα από τα επεισόδια του μπορεί να εμπνέει ή να βοηθά ανθρώπους, να μοιράζεται τις ιστορίες του, συμβουλές και απόψεις για θέματα που ενδιαφέρουν, να προωθήσει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες του.
Πολλοί το θεωρούν ως ανάλογο μιας ραδιοφωνικής εκπομπής. Είναι ένα "πρόγραμμα", είτε ζωντανό είτε προ-εγγεγραμμένο, το οποίο μπορείς να ακούσεις από το internet ή να το κατεβάσεις σε οποιαδήποτε φορητή συσκευή. Μπορεί να βρισκόμαστε στην ψηφιακή εποχή, όμως η δομή ενός podcast ακολουθεί τη δομή που ξέρουμε από τις τυπικές ραδιοφωνικές εκπομπές! Όπως και στο ραδιόφωνο, τα podcasts "βγαίνουν" και αυτά σε σειρές και οι "παραγωγοί" τους ανεβάζουν νέα επεισόδια σε τακτική βάση.
Βέβαια, υπάρχουν και διαφορές. Για παράδειγμα, στο ραδιόφωνο (ή στην τηλεόραση) δε μπορείς να σταματήσεις την εκπομπή και να συνεχίσεις την ακρόαση (ή θέαση) όποτε σε βολεύει (τουλάχιστον όχι χωρίς κατάλληλο εξοπλισμό). Τα podcasts έχουν αυτή τη δυνατότητα· ο ακροατής μπορεί να το ακούσει οποτεδήποτε, να το σταματήσει, να το συνεχίσει αργότερα ή να το "τρέξει". Επίσης δεν υπάρχει χρονικός περιορισμός: το podcast μπορεί να διαρκεί είτε πέντε λεπτά, είτε πέντε ώρες.
Υπάρχουν, επίσης, και άλλα είδη τα οποία μοιάζουν με το podcast αλλά δεν είναι ακριβώς podcasts. Για παράδειγμα, αν υπάρχει και εικόνα, τότε θεωρείται "vidcast", ενώ αν έχει "ζωντανό" βίντεο είτε απλά κάποιο slideshow τότε είναι "webcast".
Και λίγη ιστορία...
Η πρώτη φορά που αναφέρθηκε ο όρος “podcast” ήταν το 2004 σε ένα άρθρο του Ben Hammersley στη Guardian. Καθώς έψαχνα για το παρελθόν του podcasting, ανακάλυψα πως ο όρος “podcast” είναι παράγωγος του iPod (i: internet, pod: χέδρωπας, κέλυφος μπιζελιού) της Apple και του broadcast. Διάβασα επίσης πως για να αποφευχθούν τα νομικά προβλήματα λόγο πνευματικών δικαιωμάτων, το podcast αποκαλείται συχνά και ως “Personal On Demand Broadcast”.
Μέχρι και σήμερα ο “πατέρας” των podcasts θεωρείται πως είναι ο Adam Curry (αλλιώς γνωστός και ως “podfather”), ο οποίος δημιούργησε επίσης και το δημοφιλές πρόγραμμα iPodder. Ο Curry υποστηρίζεται πως ήταν ο πρώτος παραγωγός podcast επεισοδίων, αλλά στην πραγματικότητα απλά βοήθησε στην ανάπτυξη του podcasting και δεν είναι ο πρώτος podcaster ever!
Διάφορες μορφές podcast: Ποια είναι η διαφορά μεταξύ του podcast, podcasting και podcaster;
Όπως ακριβώς συμβαίνει και με τους όρους blogger, blogging, blog, έτσι και με το podcasting, υπάρχουν ορισμένοι όροι που πρέπει να γνωρίζεις:
Podcast Episode: Φωνητικό επεισόδιο.
Podcasting: Κάνω podcasting ή ασχολούμαι με το podcasting.
Podcaster: Αυτός που δημιουργεί podcasts και έχει το δικό του Podcast Κανάλι.
Τι μορφή να διαλέξεις; Αυτή που ταιριάζει καλύτερα σε αυτό που θέλεις να κάνεις!
Για παράδειγμα, μια δημοφιλής μορφή podcast είναι η συνέντευξη. Αυτή έχει έναν "host" (παρουσιαστή) ο οποίος υποδέχεται καλεσμένους και τους παίρνει συνέντευξη.
Μια παραλλαγή αυτού είναι και το "πάνελ" (γνωστό και ως "συζήτηση στρογγυλής τραπέζης") στο οποίο υπάρχουν πολλοί καλεσμένοι και ένας "συντονιστής" ο οποίος καθοδηγεί τη συζήτηση. Βέβαια, προφανώς υπάρχει και ο "μονόλογος", το οποίο είναι και το πιο εύκολο μιας και δεν χρειάζεται να ψάχνεις για καλεσμένους, αλλά μιλάς μόνο εσύ.
Επεκτείνοντας το "μονόλογο", έχουμε και τη μορφή με πολλαπλούς hosts, όπου δύο ή περισσότεροι άνθρωποι μοιράζονται το μικρόφωνο – όπως και στις περισσότερες ραδιοφωνικές εκπομπές, όπου πλέον είναι κοινό το να υπάρχουν δύο "παραγωγοί".
Πέραν αυτού, έχουμε και τη μορφή της "αφήγησης", η οποία καλύπτει τα podcasts τα οποία "διηγούνται μια ιστορία", εστιάζει περισσότερο στο "πώς" παρουσιάζεται το υλικό. Τα "αφηγηματικά" podcasts έχουν, προφανώς, μια "σειριακή" μορφή και δεν αλλάζουν θέμα. Αυτό μπορεί να είναι στο χώρο του φανταστικού ή του μη-φανταστικού, ενώ αυτή η μορφή (η αφηγηματική) είναι ένας από τους λόγους που τα podcasts έχουν γίνει τόσο δημοφιλή.
Τέλος υπάρχουν και τα Videocasts: Τα podcast επεισόδια που έρχονται σε μορφή βίντεο (συχνά ανεβαίνουν σε υπηρεσίες όπως το YouTube), και "υβριδικές" μορφές podcast, στις οποίες αναμειγνύονται στοιχεία από τις παραπάνω μορφές, για να δημιουργηθούν πρωτότυπα podcasts.
Περιεχόμενα του σεμιναρίου: