Τι είναι το branding και γιατί γίνεται τόσος ντόρος για αυτό
Τι είναι το branding; Κανείς δε μίλαγε για branding πριν 10 χρόνια… Δεν υπήρχαν τότε brands; Δεν υπήρχαν επαγγελματίες;
Προφανώς και υπήρχαν. Αλλά κανείς δεν το ανέλυε τόσο γιατί όλα στηρίζονταν στην προσωπική επαφή και την f2f εξυπηρέτηση (face to face, προσωπική εξυπηρέτηση). Με την άνοδο του digital στην εποχή της πλήρους μεταλλασσόμενης και εξελισσόμενης εποχής, τα πράγματα έχουν αλλάξει ριζικά και δεν πας πουθενά αν δεν έχεις στη φαρέτρα σου συγκεκριμένα skills.
Ας δούμε λοιπόν τι είναι το branding και γιατί γίνεται τόσος ντόρος για αυτό.
Σκέψου το απλά.
Βάλε τον εαυτό σου στη θέση της Cosmote, της Coca Cola ή ακόμα της Mercedes ή της Apple. Δεν έχει καμιά σημασία τι πιστεύουν οι ίδιες οι εταιρίες για τον εαυτό τους. Είναι εντυπωσιακό εξάλλου πως πάνω από το 80% των CEO's πιστεύουν πως τα brand τους είναι φανταστικά! Ουπς! Μόνο το 8% των πελατών τους έχουν την ίδια άποψη!
Branding είναι η γνώμη που έχουν οι πελάτες για τα ίδια τα brands. Είναι η αίσθηση και το συναίσθημα που τους προκαλείται από αυτό που πρεσβεύει το brand. Είναι η ταύτιση με την προβολή, την ιδέα ή τη συναναστροφή τους με το brand.
Ας το δούμε όμως μέσα από ένα παράδειγμα.
Αν εμένα η αίσθηση του να κρατώ στα χέρια μου το τελευταίο μοντέλο κινητής της Apple είναι μοναδική, λίγο με νοιάζει αν υπάρχουν λειτουργικότερες και φτηνότερες συσκευές στην αγορά. Κι αυτό ακριβώς έχει κατορθώσει η Apple.
Η αξεπέραστη καλαισθησία, το minimal design & τα προνόμια που μου δίνει ως χρήστης, με κάνουν να νιώθω μέρος της αυτοκρατορίας της. Ταυτίζομαι με το όραμα και την ιδέα της, τα χρώματα και τον τρόπο που προβάλλεται.
Δεν είναι τυχαίο το ρητό: "Once you go Apple, you never go Samsung".
Βιωματικά, γίνομαι ο καλύτερος ambassador χωρίς να με πληρώνει για διαφήμιση και ταυτόχρονα ένας από τους πιστούς πελάτες της. Το royalty χτίζεται από την ανάγκη του χρήστη να αναζητά απεγνωσμένα το προϊόν σου γιατί ταυτίζεται μαζί σου, σε εμπιστεύεται & δε βλέπει κανέναν ανταγωνιστή σου γύρω του. Αυτός είναι και ο χρήστης που θέλεις για πελάτη. Εξάλλου πιστός πελάτης είναι ο ικανοποιημένος και ενθουσιασμένος πελάτης.
Το ίδιο ισχύει για κάθε brand, για κάθε στρατηγική επικοινωνίας και για κάθε positioning στην αγορά. To customer experience δεν είναι πλέον πολυτέλεια, αλλά αναγκαιότητα.
Κι όπως κάθε brand, έτσι είναι και ο εαυτός σου. Κι αν δεν έχεις κατανοήσει ακόμα πόσο σημαντική είναι η τοποθέτησή σου στον τομέα σου, σου υπενθυμίζω πως από αυτό εξαρτάται η υστεροφημία σου. Όπως και με τα μεγάλα brands, έτσι κι εδώ, δε μας ενδιαφέρει τι νομίζεις εσύ για τον εαυτό σου, αλλά η γνώμη που έχουν οι άλλοι για σένα.
Αυτό είναι το personal branding και δεν είναι και τόσο σίγουρο ότι το κάνεις καλά. Είναι το ισχυρότερο όπλο στα χέρια σου στην εποχή της διαρκούς εξειδίκευσης & της πλήρους μεταλλασσόμενης digital εποχής. Σε μερικά χρόνια αυτός που θα επικοινωνεί γρηγορότερα, σωστότερα & καλύτερα τον εαυτό του θα είναι winner. Winner σε εικόνα, σε φήμη.
To branding είναι αυτό που προκαλεί συναίσθημα και εξιτάρει το μυαλό των ανθρώπων, είναι η αίσθηση του ποιος είσαι, τι πρεσβεύεις, ποιος θα'θελες να είσαι και πώς σε βλέπουν οι άλλοι. Branding είναι η αέναη μακροχρόνια διαδικασία για να αποκτηθεί φήμη, για να υπάρξει πιστότητα πελατών και για να καθιερωθεί ισχυρά μια εταιρία στο μυαλό και στις καρδιές των καταναλωτών/χρηστών.
Το personal branding όμως είναι το πώς "πλασάρεις" εσύ τον εαυτό σου. Δεν υπάρχει προϊόν, το προϊόν είσαι εσύ. Κι όσο καλύτερα επικοινωνήσεις το "πακέτο" σου, τόσο ευκολότερα θα διαφοροποιηθείς απ'τον ανταγωνιστή σου.
Και το πακέτο δεν έχει μόνο περιεχόμενο αλλά και περιτύλιγμα. Η προσωπικότητά σου, ο χαρακτήρας σου, οι δεξιότητές σου, η μόρφωσή σου και η παιδεία σου δεν είναι πανάκεια. Το διαφορετικό περιτύλιγμα στο δώρο είναι αυτό που ξεχωρίζει, που δημιουργεί αίσθηση, εντύπωση & επιθυμία. Και σ' αυτό το περιτύλιγμα πρέπει να επικεντρωθείς αν θέλεις να δώσεις υπεραξία στον εαυτό σου.
Θα πρέπει να γίνεις ambassador του εαυτού σου. Θα πρέπει να "πουλήσεις" πολύ έξυπνα τον εαυτό σου. Τι εικόνα μεταδίδεις; Τι μηνύματα προωθείς; Πώς αλληλοεπιδρούν οι άλλοι μαζί σου; Τι σκέφτονται οι άλλοι για σένα; So..., let's count down :)
#5 Αξίες. Ποιος είσαι τελικά; Τι πρεσβεύεις; Που πιστεύεις; Οικογένεια; Ελεύθερο πνεύμα; Ποια είναι η δήλωση της αποστολής σου; Ο κώδικας δεοντολογίας σου; Βρες προσεκτικά αυτές τις αξίες και παρουσίασε τες με τον αποδοτικότερο τρόπο με συνοχή σε όλα τα κανάλια επικοινωνίας σου.
#4 Αξιοπιστία. Αν θες την άποψη μου, η αξιοπιστία είναι σαν την παρθενιά. Once you lose it, you can't get it back. Κάτσε και σκέψου γιατί να σε ακολουθήσουν όσοι προσπαθείς να προσεγγίσεις. Τι έχεις να τους προσφέρεις; Γιατί εσύ και όχι κάποιος άλλος; Είσαι σταθερός σε αυτά που λες; Υπάρχει αλληλουχία των λόγων και των πράξεών σου; Γενικώς έχε στο μυαλό σου πως δεν είμαστε αυτό που σκεφτόμαστε ή θα θέλαμε να είμαστε. Είμαστε οι πράξεις μας. Και η αξιοπιστία μας κρέμεται από τη συνέπεια αυτών.
#3 Συνεργασία. Δεν είναι one man show. Όσο κι αν μιλάμε για personal branding, είναι αναγκαίο και σοφή κίνηση να ενώσεις τις δυνάμεις σου με άλλους επαγγελματίες. Δεν υπάρχει άλλος σαν εσένα στον κόσμο, αλλά ενδυναμώνεις την εικόνα σου μέσα από προσεκτικές και στρατηγικές συνεργασίες. Διευρύνεις τον κύκλο σου, την εικόνα και τη φήμη σου. Κι όπως εσύ θα υποστηρίξεις άλλους, έτσι θα το κάνουν κι εκείνοι για σένα. Με λίγα λόγια χτίζεις αξιόλογες μακροχρόνιες σχέσεις που σε βοηθούν στο PR σου και διαδίδουν το σύνολο της επαγγελματικής σου προσωπικότητας.
#2 Ταπεινότητα: Σε έναν κόσμο που όλοι δηλώνουν gurus, μη βγεις να πεις πως είσαι ένας από αυτούς. Άσε το έργο σου να μιλάει για σένα και άσε τους άλλους να το πουν. Αυτό που έχεις να κάνεις από τη δική σου πλευρά είναι να έχεις αυτογνωσία. Κατέγραψε επίθετα που σε χαρακτηρίζουν και προσπάθησε να τα επικροτείς σε κάθε κίνησή σου. Είσαι επίμονος; Ειλικρινής; Αφοσιωμένος; Προκλητικός; Ό,τι κι αν σε χαρακτηρίζει, είσαι εσύ. Δείξε έμμεσα στους άλλους τι είσαι και άσε το word of mouth να δουλέψει για σένα.
#1 Πάθος. Do what you Love! Αν δεν κάνεις αυτό που πραγματικά αγαπάς, ποτέ δε θα παθιαστείς. Και ποτέ αυτό δε θα το περάσεις στους άλλους. Σκέψου μεγαλεπήβολα, βρες το θετικό στοιχείο που σε κάνει να ξυπνάς ευχάριστα το πρωί και να μην πηγαίνεις στη δουλειά σου με μούτρα. Ξέρεις τι μ' αρέσει περισσότερο; Να ακούω τον άλλο να μου μιλάει για τη δουλειά του και να με παρασύρει από το πάθος του για αυτό που κάνει. Να θέλει να με κάνει συμμέτοχο στην ιδέα και στην πραγματοποίηση του ονείρου του. Τέτοιους ανθρώπους αγαπώ. Κι ένας τέτοιος πρέπει να γίνεις κι εσύ αν θες να παρασύρεις με παρόμοιο τρόπο τους πελάτες σου. Να ένα στοιχείο που θα έχουν να θυμούνται από σένα! Με το πάθος που έχεις ως προσωπικότητα, με το ίδιο πάθος θα αφοσιωθείς στην εκάστοτε συνεργασία μαζί τους.
10 tips για επιτυχημένο personal branding!
#1 Εξειδίκευση, εξειδίκευση, εξειδίκευση. Γίνε ο ένας που κάνεις κάτι πάρα πολύ καλά κι όχι αυτός που κάνει τα ίδια με όλους τους συναδέλφους/ανταγωνιστές σου. Είναι εντυπωσιακή η πλήρης μεταστροφή στη business εξειδίκευση. Δεν αρκεί να είσαι γιατρός, ούτε γιατρός δερματολόγος. Γίνε δερματολόγος στην laser επεμβατική δερματολογία.
#2 Communication skills. Η στρατηγική επικοινωνίας σου είναι το Α και το Ω για την προώθηση του εαυτού σου. Αν δεν αναπτύξεις επικοινωνιακές δεξιότητες, δε μπορείς να πας μακριά. Επικοινωνία & branding είναι όσα λες, όσα δε λες, όσα κάνεις και όσα δεν κάνεις. Το που μιλάς, σε ποιους, με τι ύφος, με τι στήσιμο, αν χρησιμοποιείς τη γλώσσα του σώματος, αν έχεις humor & τι συνολική εικόνα δίνεις. Δεν αρκεί να έχεις γνώσεις, ούτε να χειρίζεσαι σωστά τη γλώσσα. Πρέπει να γίνεις ένα πολυεργαλείο προβολής-επικοινωνίας-προώθησης που κανείς δε θα μπορεί να σου αντισταθεί ως επαγγελματίας.
#3 Φτιάξε marketing πλάνο για τον εαυτό σου. Γράψε ένα περίληψη του ποιος είσαι, τι κάνεις, τι target group στοχεύεις, ποιοι είναι οι ανταγωνιστές σου, ποιοι είναι οι στόχοι σου, το όραμά σου, τα κανάλια επικοινωνίας σου, η στρατηγική σου & όλα εκείνα που συνθέτουν ένα αξιοπρεπές marketing plan ενός brand - μόνο που τώρα το brand είσαι εσύ!
#4 Φτιάξε ένα teaser video ενός λεπτού. Αν μέσα σε 60'' κατορθώσεις να πεις ποιος είσαι, τι διαφορετικό κάνεις, να πείσεις με το βλέμμα και το ύφος σου, να εμπνεύσεις σιγουριά και αξιοπιστία, τότε ναι, κάτι κάνεις σωστά. Αν ντρέπεσαι, αν φοβάσαι την αποτυχία, αν απογοητεύεσαι ή αν σου φαίνεται πολύ προχωρημένο, καλύτερα να μείνεις έξω από το personal branding γιατί σίγουρα κάποιος άλλος θα το κάνει και σίγουρα καλύτερα από σένα. Το personal branding δεν είναι για όλους, ούτε μπορούν όλοι να το υποστηρίξουν.
#5 PR. Κλασικός, αξεπέραστος κι απαραίτητος τρόπος για personal branding. Οι ιδανικές γνωριμίες και οι φίλοι σου είναι οι πελάτες που θα μιλήσουν για σένα σε άλλους & θα χτίσεις μαζί τους μακροχρόνιες σχέσεις. Το PR δεν είναι απλή υπόθεση. Χρειάζεται ειδικά skills, υπομονή κι επιμονή για να έχει αποτέλεσμα. Στο PR δεν πουλάς, προβάλλεσαι. Δεν απαιτείς, χτίζεις. Δε ζητάς, συνομιλείς. Και για να τα κάνεις αυτά, αντιλαμβάνεσαι πως δεν παίζουν τόσο ρόλο οι γνώσεις σου, αλλά παθιασμένη προσωπικότητά σου. Το'χεις;
#6 Πρόσφερε! Πρόσφερε το χρόνο σου, την υπηρεσία σου, το consulting σου. Δωρεάν. Έστω για μια φορά κάνε το δωρεάν και θα δεις πως θα εκτιμηθεί. Ο κόσμος αποζητά προσωποποιημένες επικοινωνίες και θέλει να αισθάνεται πως είναι μοναδικός για σένα. Αν όντως είναι, δώσε υπεραξία και δημιούργησε μια προσωπική σχέση που θα δεις πως θα απογειώσει την εικόνα σου.
#7 Βρες το USP σου. Το Unique Selling Proposition του εαυτού σου θα σε διαφοροποιήσει όσο δε φαντάζεσαι έναντι των ανταγωνιστών. Μόλις το βρεις, πρέπει να το επικοινωνείς, να το λες, να το γράφεις, να το προωθείς και να το πιστέψεις όσο κανείς αν θέλεις να πιστέψουν και οι άλλοι σε σένα. Αυτό που πλασάρεις, αυτό είσαι για τους άλλους. Εκμεταλλεύσου το.
#8 Το personal branding γίνεται digital. Χρειάζεται αναγκαία συμμετοχή, διάδραση, απόψεις, σχόλια. Με τους πελάτες/κοινό σου είστε συμμέτοχοι. Αν δεν τους δώσεις το βήμα για έκφραση και σχολιασμό, δε θα μάθεις ποτέ τι πιστεύουν για όσα κάνεις, λες ή επικοινωνείς. Κι αν δε μάθεις, κινδυνεύεις να γίνουν για σένα αρνητικοί πρεσβευτές. Και για να μάθεις, χρειάζεσαι εργαλεία. Digital εργαλεία. Χρειάζεσαι website, blog, social media, & καλή στρατηγική για να μπορέσεις όχι απλά να υπάρξεις αλλά να παραμείνεις.
#9 Πες πάντα την αλήθεια. Ό,τι κι αν κάνεις, όποιος κι αν είσαι, ας είσαι αυθεντικός. Κάνε μια SWOT analysis του εαυτού σου & δέξου απροκάλυπτα τις δυνατότητες, τις αδυναμίες, τις ευκαιρίες και τις απειλές σου. Το να μιλάς αληθινά και να αναγνωρίζεις τι είσαι & τι δεν είσαι, δείχνουν στρατηγική επίγνωση των χαρακτηριστικών σου, τα οποία καθορίζουν την πορεία δράσης σου. So, be authentic!
#10 Στόχος του personal branding είναι η φήμη και η αξιοπιστία του εαυτού σου. Δε χρειάζεσαι απλά branding, αλλά ηγετικό branding... και για να το πετύχεις θα πρέπει να βάλεις σε αρμονία τη γνώση και το συναίσθημά σου. Θα πρέπει να εκπέμπεις αυτοπεποίθηση, σιγουριά, ασφάλεια & επιτυχία. Μόνο όταν θεωρήσεις εσύ ηγέτη τον εαυτό σου, θα το κάνεις προβολή και στους άλλους.
Κι εδώ ταιριάζει γάντι το You think Big, You get Big!
Γιατί αν σκέφτεσαι περιορισμένα, δεν έχεις καμιά τύχη να ξεχωρίσεις. Κι αν δε ξεχωρίσεις, δεν πας πουθενά!
Πρώτη δημοσίευση: Αφροδίτη Κράβαρη, για το Επιχειρώ