Τι είναι και πως θα επιρεάσει τη ζωή μας
Η Πανδημία εκτιμάται ότι θα επιταχύνει τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κόσμου και των επιχειρήσεων κατά 10 περίπου χρόνια. Η επιλογή είναι να μετασχηματίσουμε τις γνώσεις μας, τη ζωή και τις επιχειρήσεις μας σήμερα ή να μείνουμε χωρίς δουλειά και επιχείρηση αύριο. Όλες οι άλλες επιλογές είναι άκυρες.
Οι ραγδαίες αλλαγές σε όλους τους τομείς επιβάλλουν τη συνεχή κατάρτιση των εργαζομένων για να μπορέσουν να ανταποκριθούν σε αυτές και να οδηγήσουν τις δουλειές τους στην επόμενη μέρα.
Με τον όρο «Ψηφιακός Μετασχηματισμός» ορίζεται «η δημιουργία ψηφιακών οδών περάτωσης των διαδικασιών που εφαρμόζονται στην καθημερινή παραγωγική διαδικασία όποια μορφή και αν έχει αυτή, αλλά και ψηφιοποίησης των παρεχόμενων υπηρεσιών που διαθέτει ένας οργανισμός».
Ψηφιακός ονομάζεται γιατί χρησιμοποιείται πλήθος ηλεκτρονικών μέσων π.χ. Η/Υ, κινητά, ή εφαρμογές Η/Υ, ρομποτικής κτλ. Επομένως, μια διαδικασία η οποία γινόταν χειρωνακτικά ή με έγγραφα και φυσική παρουσία υπαλλήλου ή πελάτη της επιχείρησης, πλέον γίνεται μέσω κάποιας ηλεκτρονικής μορφής ή συσκευής, όπως Web Banking αντί για επίσκεψη σε κατάστημα τράπεζας.
Μετασχηματισμός, ονομάζεται γιατί αναλαμβάνει να μετατρέψει μία υπάρχουσα διαδικασία από χειρωνακτική/χειρόγραφη σε ψηφιακή, από υλική σε ψηφιακή, ακολουθώντας σταδιακά και σταθερά βήματα. Οι τομείς και οι δραστηριότητες οι οποίες μπορούν να ψηφιοποιηθούν σε μία επιχείρηση, είναι στο Εσωτερικό της περιβάλλον και στο Εξωτερικό.
Με βάση τα παραπάνω, δύο είναι τα κύρια σημεία τα οποία βοηθούν κάποια επιχείρηση να μετασχηματίσει διαδικασίες και υπηρεσίες της και φυσικά να επιτύχει μία προσπάθεια ψηφιακού μετασχηματισμού.
Το πρώτο είναι η τεχνολογία και η εφαρμογή της σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο εύρος διαδικασιών της και το δεύτερο είναι η συνεχόμενη ενημέρωση και αναζήτηση καινοτόμων λύσεων από την υπόλοιπη αγορά ή από τον εργασιακό της χώρο, μέσω διαβουλεύσεων και μελετών των υπαλλήλων και στελεχών της. Το πρώτο είναι προφανές, καθώς ψηφιοποίηση χωρίς τεχνολογία είναι αδύνατον να υπάρξει αλλά και το δεύτερο, γιατί συνήθως η καινοτομία αποφέρει κέρδος σε πολλά επίπεδα κατά την εφαρμογή της.
Οι διαδικασίες μέσω των οποίων μπορεί να εφαρμοστεί ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός σε μια επιχείρηση εστιάζονται στις
Ο τρόπος με τον οποίο εφαρμόζεται στην πράξη ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός περνάει από ένα κύκλο 3 κύριων σταδίων:
Παράγοντες που επηρεάζουν την εφαρμογή του Ψηφιακού Μετασχηματισμού
Οι παράγοντες ή συντελεστές που επηρεάζουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό κατά την εφαρμογή του, συνοψίζονται στην ανάπτυξη της Τεχνολογίας, στην εισαγωγή Καινοτομιών, στην ποιότητα του Ανθρώπινου Δυναμικού, στο Κεφάλαιο και στον ρόλο του Κράτους.
Τα κυριότερα πλεονεκτήματα του ψηφιακού μετασχηματισμού είναι η
Ο κοινός παρονομαστής όλων των παραπάνω πλεονεκτημάτων είναι η απλοποίηση και η μείωση του χρόνου κάθε διαδικασίας που συμμετέχει στο επιχειρησιακό κομμάτι που μετασχηματίζεται.
Σαν μειονέκτημα μπορεί να αναφερθεί η μείωση του Ανθρώπινου Δυναμικού λόγω βελτιστοποίησης διαδικασιών και υπηρεσιών. Αυτό όμως είναι αμφιλεγόμενο, καθώς δεν προέρχεται αποκλειστικά από τον ψηφιακό μετασχηματισμό, αλλά προκύπτει ουσιαστικά από την εφαρμογή της τεχνολογίας. Θα μπορούσε η μείωση του προσωπικού να αντισταθμιστεί, ίσως, από την ανάγκη ύπαρξης περισσότερων τεχνικά πλέον καταρτισμένων υπαλλήλων π.χ. στα τμήματα μηχανογράφησης (ΙΤ) της επιχείρησης ή από την ενδεχόμενη εκπαίδευση σε νέες τεχνολογίες και ιδέες.
Άλλο παράπλευρο μειονέκτημα είναι ότι όπου υπάρχει πολύ τεχνολογία εξαπλώνεται και η ψηφιακή απάτη. Νέες τεχνικές εξαπάτησης εμφανίζονται και όσο πιο μεγάλη εξάπλωση γνωρίζει η ψηφιακή υλοποίηση, τόσο πιο πολύ μεγαλώνει και ο κίνδυνος εξαπάτησης και εσωτερικά στην επιχείρηση/Τράπεζα και στους πελάτες της.
Επιπρόσθετα, η υλοποίηση ενός κακού σχεδιασμού μίας ψηφιακής διαδικασίας, μπορεί να επιφέρει αργοπορίες και πρόσθετο κόστος στην επιχείρηση. Δηλαδή, να αφαιρέσει τα πλεονεκτήματα, τα οποία σε σωστές συνθήκες υλοποίησης αποκτάει αυτός που τον εφαρμόζει, αναγκάζοντάς την να μπει σε διαδικασία αναθεώρησης του σχεδιασμού της.
Η προσαρμογή μίας διαδικασίας, η δημιουργία ενός νέου προϊόντος, υπηρεσίας σε ψηφιακή μορφή ή παροχή απαιτεί να δοθεί ιδιαίτερη σημασία σε νέα σημεία, τα οποία στις χειροκίνητες/χειρόγραφες διαδικασίες δεν υπήρχαν. Οι έννοιες που εισάγονται πλέον είναι της Ασφάλειας, της Συναλλαγής και της Κρυπτογράφησης των επικοινωνιών κατά την συναλλαγή.
Ένα είναι σίγουρο... όποια και να είναι η θέση μας σε μια εταιρεία, ιδιοκτήτης η εργαζόμενος, η αλλαγή πλησιάζει με ταχύτητα και περιμένει από εμάς να την υιοθετήσουμε!
Πηγή: My Seminars