To design και το redesign ενός επαγγελματικού site έχουν τους ίδιους κανόνες!
Ο κύριος ανταγωνιστής σας μόλις δημοσίευσε ένα post στο Facebook για το λανσάρισμα του νέου του website. H πρώτη σας σκέψη είναι να ασχοληθείτε και εσείς με το redesign του δικού σας website, που εδώ και καιρό συζητάτε με τους συνεργάτες σας. Ποιο είναι όμως το σωστό σημείο εκκίνησης; Εάν ξεκινάτε με την αξιολόγηση του ανταγωνιστικού website, τότε το πιο πιθανό είναι ο διάλογος με τους συνεργάτες σας να διαμορφωθεί ως εξής: «Αυτό το μπλε του κοβαλτίου δείχνει πολύ ωραίο, να το χρησιμοποιήσουμε και εμείς», «Μήπως η αρχική σελίδα να έχει μια μεγάλη φωτογραφία με μια ωραία γραμματοσειρά;», «Να βάλουμε και εκείνα τα ωραία εικονίδια που είχαμε δει σε εκείνο το site.» Όλες οι παραπάνω απορίες είναι φυσικά ευπρόσδεκτες σε κάθε συζήτηση που έχει θέμα το redesign, αλλά πριν έρθει η στιγμή γι' αυτές, πρέπει να κάνετε ένα νοητό βήμα πίσω και να αναρωτηθείτε ποιοι είναι οι στόχοι που θέλετε να πετύχετε με τον ανασχεδιασμό του website σας.
Αν οι όροι «αναγνωρισιμότητα» (brand awareness), «lead generation» και «αύξηση της επισκεψιμότητας» (traffic increase) δεν σας αφήνουν αδιάφορους, τότε θα χρειαστεί να εστιάσετε σε περισσότερα πράγματα πέρα από την αισθητική του website σας. Το user experience δεν είναι μόνο design! Μάλιστα, σε έναν κόσμο όπου οι υποψήφιοι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα, πατώντας ένα κουμπί, να «προσγειωθούν» σε πάνω από 1 δις websites, είναι σημαντικό να εξασφαλίσετε ότι το δικό σας website καλύπτει τις προδιαγραφές του «Usability» και του «User Experience».Τι θα λέγατε για αρχή να μιλήσουμε για 7 ορθές πρακτικές που μπορείτε να εφαρμόσετε στο website σας άμεσα;
1) Απλότητα
Παρόλο που η γενικότερη αισθητική του website σας παίζει σίγουρα σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της πρώτης εντύπωσης, οι περισσότεροι επισκέπτες δεν το επισκέπτονται για να αξιολογήσουν το όμορφο design του. Αντιθέτως, έρχονται για να πραγματοποιήσουν κάποια ενέργεια ή για να βρουν κάποια συγκεκριμένη πληροφορία. Η προσθήκη σχεδιαστικών στοιχείων που δεν συμβάλλουν χρηστικά ή λειτουργικά στην εξυπηρέτηση κάποιου στόχου, δημιουργούν σύγχυση στους επισκέπτες και τους αποπροσανατολίζουν από τον αρχικό στόχο τους.
Υιοθετώντας τη φιλοσοφία του «less is more» ενισχύετε τις αρχές της απλότητας. Χρησιμοποιήστε μια μικρή σε αριθμό χρωματική παλέτα, προτιμήστε τις ευανάγνωστες γραμματοσειρές και περιορίστε τα γραφιστικά στοιχεία στα απολύτως απαραίτητα.
2) Οπτική Ιεραρχία
Η σχεδιαστική απλότητα από μόνη της δεν είναι ικανή να αναδείξει το περιεχόμενο του website σας. Μετά το «less is more» ακολουθεί το «first things first», ώστε να τοποθετηθούν όλα τα στοιχεία στο website με σειρά προτεραιότητας.
Μην ξεχνάτε πως όταν μιλάμε για Usability και UX, σκοπός μας πάντα είναι να οδηγούμε τους επισκέπτες μας στην εκπλήρωση ενός συγκεκριμένου στόχου (τη συμπλήρωση μιας φόρμας επικοινωνίας, την αγορά κάποιου προϊόντος, την εγγραφή στο newsletter κλπ.). Και αυτό πρέπει να γίνεται με τρόπο ευχάριστο και ξεκούραστο προς τον επισκέπτη. Η δομή και η σειρά με την οποία θα τοποθετήσετε τα απαραίτητα στοιχεία μέσα στο website σας, θα βοηθήσουν τους επισκέπτες να δουν πρώτα ό,τι θεωρείτε εσείς πιο σημαντικό.
3) Εύκολη Πλοήγηση
Εάν έχετε ταξιδέψει έστω και μια φορά με το αεροπλάνο, γνωρίζετε πόσο σημαντικό είναι να βρίσκετε εύκολα και γρήγορα την πύλη από την οποία θα επιβιβαστείτε στο αεροσκάφος. Όπως επίσης, όταν φτάνετε σε έναν προορισμό που δεν έχετε επισκεφθεί ξανά, ελπίζετε ότι θα είναι εύκολο να βρείτε τη σωστή πλατφόρμα του τρένου αλλά και… το σωστό τρένο!
Αντίστοιχα, οι επισκέπτες του website σας προσδοκούν να βρουν εύκολα το περιεχόμενο που αναζητούν και βασίζονται στο main navigation (βασικό menu πλοήγησης) για να τους οδηγήσει στη σωστή κατεύθυνση.
4) Ομοιομορφία
Εκτός από την πλοήγηση του website, η οποία πρέπει να παραμένει κοινή ανεξάρτητα από τη σελίδα που βρίσκεται ένας επισκέπτης, είναι σημαντικό να διατηρείται η ομοιομορφία και στη συνολική εικόνα του website σας.
Τα χρώματα, οι γραμματοσειρές, ακόμα και το ύφος γραφής των κειμένων αποτελούν βασικά συστατικά που συμβάλλουν στη δημιουργία της ενιαίας ταυτότητας ενός website. Με αυτόν τον τρόπο, όχι μόνο προσφέρετε μια ξεκούραστη πλοήγηση στους επισκέπτες σας, αλλά ταυτόχρονα ενισχύετε την ψηφιακή σας παρουσία, η οποία σας κάνει να ξεχωρίζετε από τον ανταγωνισμό.
Δεν χρειάζεται φυσικά να πούμε ότι η ομοιομορφία αυτή πρέπει να εφαρμόζεται και στο layout των σελίδων που περιέχονται στο site. Εκτός αν μιλάμε για μια ιδιαίτερη σελίδα, όπως μια landing page, όλο το υπόλοιπο περιεχόμενο πρέπει να δομηθεί με βάση συγκεκριμένα templates.
5) Προσβασιμότητα
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της StatCounter, η πλοήγηση από συσκευές desktop έχει μειωθεί σε παγκόσμιο επίπεδο και τα smartphones έχουν κατακτήσει την πρώτη θέση στην καρδιά των χρηστών του διαδικτύου.
Συνεπώς, εάν θέλετε να προσφέρετε το καλύτερο user experience στους επισκέπτες σας, το website σας χρειάζεται να είναι συμβατό με διαφορετικές συσκευές, αναλύσεις οθονών και λειτουργικά συστήματα.
Σύμφωνα με το Compuware, το 40% των επισκεπτών από mobile συσκευές θα οδηγηθεί σε κάποιον ανταγωνιστή σας, αν δεν του προσφέρετε μια καλή εμπειρία θέασης του site σας από mobile συσκευές. Αυτό που σας προτείνουμε, είναι να επενδύσετε σε ένα website που να είναι σχεδιασμένο και υλοποιημένο με τη λογική του responsive. Ένα καλό user experience, μέσα από ένα responsive site, μπορεί να οδηγήσει σε περισσότερους επισκέπτες, περισσότερες πωλήσεις και στη δημιουργία μιας πιο ισχυρής διαδικτυακής παρουσίας.
6) Συνέπεια
Όταν ένας μέσος χρήστης του Internet επισκέπτεται μια ιστοσελίδα, ξέρει ότι:
- Το main navigation του website βρίσκεται στο πάνω μέρος της σελίδας.
- Το λογότυπο βρίσκεται πάνω αριστερά ή πάνω και στο κέντρο της σελίδας.
- Το λογότυπο είναι «clickable» και οδηγεί πάντα τον επισκέπτη στην αρχική σελίδα.
- Τα προϊόντα που έχει επιλέξει μπορεί να τα δει όταν πατήσει το εικονίδιο με το καλαθάκι.
Οι παραπάνω είναι μόνο μερικές από τις πρακτικές που έχουν καθιερωθεί χρόνο με το χρόνο στο Ιnternet και αποτελούν άγραφο κώδικα επικοινωνίας για όσους περιηγούνται στα websites. Κάθε απόκλιση από αυτές συνήθως φέρνει αρνητικά αποτελέσματα. Το ίδιο θα συνέβαινε, για παράδειγμα, αν αποφασίζαμε πως για ένα συγκεκριμένο φανάρι το πράσινο θα σημαίνει «stop» για τα αυτοκίνητα.
Όσο δελεαστικό και αν ακούγεται λοιπόν το να ανατρέψετε αυτές τις παραδοχές για να ξεχωρίσετε από τα υπόλοιπα websites, το πιθανότερο είναι να πέσετε σε παγίδες και να δημιουργήσετε αρνητικά συναισθήματα στους επισκέπτες σας.
7) Με επίκεντρο τον επισκέπτη
Τέλος, αυτό που μετράει για τους επισκέπτες σας είναι η συνολική εμπειρία που τους προσφέρει ένα website σας. Κοινώς, το πόσο εύκολο ή δύσκολο ήταν για αυτούς να βρουν την πληροφορία που αναζητούσαν ή να πραγματοποιήσουν μια αγορά, σε περίπτωση που αναφερόμαστε σε e-shop.
Και ενώ με όλα τα παραπάνω βάζουμε τις βάσεις για ένα καλό user experience, το κλειδί της επιτυχίας βρίσκεται στην εποικοδομητική κριτική που θα συλλέξετε από τους επισκέπτες σας, ώστε να μπορέσετε να κάνετε τις απαιτούμενες βελτιώσεις ή αλλαγές. Μην ξεχνάτε άλλωστε ότι από τη στιγμή που θα λανσαριστεί το website σας, τότε θα ξεκινήσει να διαμορφώνεται και να εξελίσσεται σταδιακά, ανάλογα με τις ανάγκες των ανθρώπων που αλληλοεπιδρούν με αυτό!
Πηγή: blog.wedia