Τι κάνει ένας Coach, ποια είναι η δουλειά του, σε τι μου είναι απαραίτητος; Αυτές είναι μερικές από τις ερωτήσεις που ακούμε συχνά γύρω μας.
Φαντάζομαι ότι κάποιος πού δεν γνωρίζει τίποτα για το Coaching, έχει τύχει να πέσει πάνω σε κλισέ φράσεις του τύπου «εγώ δεν θα σου μάθω τίποτα, γιατί εσύ γνωρίζεις τη δουλειά σου! Εσύ είσαι ο ειδικός!». Και τότε σίγουρα θα έχεις αναρωτηθεί «γιατί θα πρέπει να σε πληρώσω, καλέ μου Coach, εσύ σε τι είσαι ειδικός;».
O Coach είναι ο ειδικός της διαδικασίας. Είναι αυτός που γνωρίζει πότε και πως να δώσει το κατάλληλο ερέθισμα, έτσι ώστε να υπάρξει μια θετική κινητοποίηση για να πλησιάσεις όλο και περισσότερο προς τον στόχο που εσύ έχεις ορίσει.
Η έρευνα, η ανάλυση, τα βήματα και το πλάνο, ο πειραματισμός και η αναθεώρηση και άλλες μέθοδοι, αποτελούν τη διαδικασία και σε αυτά είναι ειδικός ο Coach, ανεξάρτητα από το θέμα και το πλαίσιο. Το πλαίσιο μπορεί να είναι ατομικό ή και ομαδικό, προσωπικό ή επαγγελματικό. Ένας Coach μπορεί να εξειδικεύεται σε Life, Sport, Health αλλά και Business, Executive Coaching ανάλογα με το γνωστικό του πεδίο εκπαίδευσης.
Ένας επιχειρηματίας θα έλεγε: «Τι εμπειρία έχεις εσύ στο να διαχειριστείς μια εταιρία; Τι να μου πεις εσύ; Αφού δεν ξέρεις το αντικείμενό μου», που αυτό θα σήμαινε πως για να κερδίσεις το Μουντιάλ πρέπει να έχεις τον Maradona προπονητή, πράγμα το οποίο δοκίμασαν με τα γνωστά αποτελέσματα. Κάποιος άλλος θα ρώταγε «σε ποιους κλάδους έχεις ήδη εργαστεί», «ο κλάδος μας δεν είναι σαν τους άλλους, είναι πολύ ιδιαίτερος και πρέπει να τον γνωρίζετε καλά για να μπορείτε να λειτουργήσετε» (κάτι που λένε όλοι και σε όλους τους κλάδους).
Τα ζητήματα είναι πολλά, αλλά αυτό που μας ενδιαφέρει εδώ είναι η διαφορά μεταξύ Coach και συμβούλου, που πολύ συχνά οι πελάτες δεν το έχουν ξεκάθαρο. Η διαφορά είναι ότι ο Σύμβουλος ασχολείται με το περιεχόμενο (αντικείμενο) ενώ ο Coach την διαδικασία.
Είναι απαραίτητο ο Coach να είναι ο ειδικός και του περιεχομένου ή είναι κάτι που απλώς θα βοηθούσε; Όλοι προερχόμαστε από ένα εκπαιδευτικό σύστημα το οποίο βασίζεται στη μεταφορά γνώσης του αντικειμένου (περιεχομένου), οπότε μια σχέση που βασίζεται κυρίως στην διαδικασία δεν είναι εύκολο να κατανοηθεί και να μεταβολιστεί. Είναι σχεδόν βέβαιο, όμως, πως ένας πελάτης θα συνδέσει την έννοιά του ειδικού με το περιεχόμενο και θα περιμένει να εκπαιδευτεί από έναν ειδικό και να του πει πως και τι να κάνει.
Μήπως όμως ο Coach κινδυνεύει να παρασυρθεί σε ρόλο Συμβούλου όταν γνωρίζει το αντικείμενο, ενώ το συμβόλαιο είναι για Coaching;
Ο Coach γνωρίζει πολύ καλά πως δεν κατέχει την ιδιότητα του Συμβούλου στο γνωστικό πεδίο του εκάστοτε πελάτη και στην περίπτωση που γνωρίζει το αντικείμενο οφείλει να οριοθετήσει τους ρόλους.
Εκτός από τη διαδικασία και το περιεχόμενο, σημαντικός παράγοντας είναι και ο τομέας στον οποίο κινείται ο πελάτης.
Ο πελάτης είναι ο ειδικός του περιεχομένου (αντικειμένου) ενώ ο Coach της διαδικασίας.
Εσύ τι λες τώρα που κατάλαβες; Είναι απαραίτητος ένας Coach; Ελπίζω καλέ μου αναγνώστη να μην περιμένεις μια απάντηση από εμένα. Εγώ είμαι απλά ένας coach. Ο ειδικός είσαι εσύ!
(Πρώτη δημοσίευση Raffaello Saracini Business & Mindfulness Coach, MND Coaching 1/11/2018)